rust in je hoofd

Meer rust in je hoofd

Hoe krijg je meer rust in je hoofd? Constant aan je werk liggen denken. Piekeren over hoe het beter kan. Je gedachten niet op stop kunnen zetten. Het is bijzonder vervelend als je geen rust in je hoofd vindt.

In dit artikel lees je waarom wij piekeren en krijg je 4 tips om meer rust in je hoofd te vinden.

Je hersenen zijn gemaakt om linken te leggen

Het klinkt paradoxaal maar je hersenen zijn net gemaakt om verbindingen te leggen. Het feit dat je geen rust vindt, is een teken dat je brein naar oplossingen zoekt. We blijven echter in ons hoofd vaak rondjes draaien net omdat we geen mogelijkheden vinden.

We ervaren de situatie dan vaak ook als uitzichtloos of hopeloos. Want hoe moet het nu verder?

Van chaos naar rust in je hoofd

Wie innerlijke rust wil vinden, krijg wel eens het advies om met yoga of meditatie te beginnen, te gaan wandelen of joggen. “Dat alles kan helpen maar het is geen garantie”, zegt Michel Piedfort van Algida Loopbaanbegeleiding.

Door op een matje te gaan liggen ga je het symptoom bestrijden maar niet de dieperliggende oorzaak wegnemen. Uiteraard voel je jezelf na de yoga beter want je hebt tijdens de sessie niet aan je problemen gedacht net omdat je op iets anders gefocust was. Het is wel belangrijk dat je voor jezelf ontdekt waar je in je privé-tijd energie uit haalt en tot rust komt. Aandacht voor me-time is essentieel om tot rust te kunnen komen.

Daarnaast is het ook belangrijk om de rust in je hoofd te krijgen door de dieperliggende oorzaak van je onrust op werkvlak te ontdekken. Wat maakt dat je bepaalde dingen zo aantrekt, waar vind je geen oplossing voor, hoe komt dit, waar heb je schrik van, wat doet iets met jou, hoe kijk je naar iets, … Je kijkt dus best niet naar de gebeurtenis op zich maar ook naar de gedachte en je gevoelens die ermee gepaard gaan.

Het is normaal dat je eerst bij jezelf te rade gaat

Het zoeken naar een oplossing begint altijd eerst bij jezelf. Het is een natuurlijke reflex om bij problemen eerst bij jezelf na te gaan welke oplossingen spontaan naar boven komen.

Het is pas als mensen zelf geen oplossing vinden, dat ze de mening van anderen gaan vragen.

Tips voor meer rust in je hoofd

  1. Schrijf op waar je aan je denkt.
  2. Maak voor jezelf elke dag een kwartier tijd om te piekeren (je piekermoment). Zo zeg je tegen je lichaam dat piekeren mag maar alleen op een bepaald moment van de dag.
  3. Maak een lijst van oplossingen die je ziet per probleem en weeg daarbij de voordelen en nadelen af.
  4. Kom je er alleen niet uit, zoek hulp. Praat er over met iemand anders. zodat je leert stoppen met piekeren over je job en opnieuw rust in je hoofd krijgt. Zo vermijd je dat je bezorgdheid of angst je leven gaat beheersten.

Waar pieker jij zoal over?

Voer a.u.b. uw naam in
Voer alstublieft een geldig telefoonnummer in.
Vul alstublieft een bericht in.
Scroll naar top