Goede netwerkvragen zetten je gesprekspartner aan het denken zodat je nog wat langer in zijn hoofd blijft hangen. Het draait hem om hulp vragen. De bedoeling van deze vraag is niet om zelf meer omzet te krijgen maar meestal eerder om je business te ondersteunen. Je vraagt dus naar informatie en niet naar werk.
We zoeken allemaal naar klanten. Maar niet iedereen heeft zin om telkens opnieuw naar een verkooppraatje te luisteren. Daarom zoek je beter elke keer naar een goede netwerkvraag.
Als je een goede vraag hebt, dan zullen je gesprekspartners ook na het evenement nog aan jou denken. Bv: die man van Algida.be zoekt een geschikte locatie voor een evenement van 50 mensen, ik moet Jef uit mijn netwerk nog aanbevelen aan hem of verwittigen.
Van klant naar leverancier denken
In bovenstaand voorbeeld ga je met andere woorden van klantdenken naar leveranciersdenken. Jij zoekt iemand en bent bereid geld uit te geven.
Je kunt ook een netwerkvraag stellen voor iemand anders: een vriend van mij zoekt een kasteel voor een feest. Ken je iemand die zo’n locatie aanbiedt?
Ik wil starten met online marketing, ken jij iemand die mij hierbij kan helpen?
Andere goede netwerkvragen
Een andere manier om netwerkvragen te formuleren is hulp vragen bij jouw prospectieproces. Stel je wil Belfius als klant hebben. Een netwerkvraag zou dan kunnen zijn: Ken je iemand die een breed netwerk binnen Belfius heeft, ik wil hen als klant maar vind de juiste contactpersoon niet.
Wat zijn de trends binnen je sector? Je stelt hier je gesprekspartner centraal en je bent bereid iets bij te leren. Deze nieuwe kennis kun jij weer doorgeven aan andere mensen in je netwerk om zo gerichter door te verwijzen.
Tenslotte is de vraag ‘wie zijn jouw klanten’ ook zeer interessant. Als men je vertelt: HR managers, marketing managers, …. dat geeft je een idee. Men kan ook iets vertellen over de sector.
Minder goede netwerkvragen
Ben je zelf webdesigner, dan is de volgende vraag minder geslaagd: als je iemand kent die een webdesigner zoekt, dan mag je altijd naar mij doorverwijzen. Deze vraag is te veel gericht op directe verkoop.
Netwerkvragen is hulp vragen
Bij goede netwerkvragen staat hulp vragen centraal. Het is voor je gesprekspartner immers veel makkelijker om hulp te geven dan een kant en klare klant aan te reiken. Het gaat hem om connecteren en om de mensen uit het netwerk van je gesprekspartner te vinden.
Elke keer een andere vraag
Voor elk evenement zoek je dus best een netwerkvraag. Deze netwerkvragen kunnen ook verschillend zijn van evenement tot evenement. Je kunt moeilijk een gans jaar bij Voka aan de aanwezigen dezelfde vraag stellen.
Net zoals jij altijd op zoek bent naar klanten, zo ben je wellicht ook altijd op zoek naar dingen die beter kunnen in je zaak.
Tips om goede netwerkvragen te vinden
Ga na wat er in je zaak minder goed draait zodat jij je kunt omringen met mensen die hierin gespecialiseerd zijn.
Stel jezelf elk jaar doelen en maak een plan om dit te bereiken.
Voorzie een budget om je zaak te laten groeien. In jouw hoofd ben je dan al bereid om geld uit te geven. Je hebt op voorhand uitgerekend waarom je iets nodig hebt.
Van klanten denken naar business denken
Veel mensen die ik ontmoet, gaan vooral netwerken om klanten te vinden. Ga eens netwerken vanuit de gedachte: ‘hoe kan ik mijn business doen groeien’ en wie kan mij daarbij helpen. Jouw business is immers veel breder dan de klant alleen.
Aandacht krijgen door zelf ook geld uit te geven
Vaak is het zelfs zo dat je meer aandacht krijgt als men merkt dat je zelf ook geld spendeert. Je leverancier zal met interesse luisteren naar wie je bent en wat je doet om te ontdekken welke oplossing voor jou het beste is.
Net door aandachtig te luisteren, kan hij linken leggen met andere bedrijven in zijn netwerk en kan hij beter netwerken.