vanaf wanneer werken na burnout

Vanaf wanneer werken na burn-out – 10 signalen

Wanneer ben je klaar om terug aan de slag te gaan? We zetten een aantal zeer praktische signalen op een rij zodat je jezelf makkelijk kunt evalueren hoe ver je in je burn-out herstel staat.

1.Wat is de evolutie van je burn-out klachten

  • Hoe diep zit je nog? Zit je nog in het dal of ben je al op de goede weg? Een goede manier om dit te ontdekken, is de burn-out symptomen in de gaten houden en de evolutie er van te noteren.
  • Je kunt via websites als testjewerkstress.be de evolutie van je burn-out in kaart brengen door de test elke week te doen. Hou daarna het cijfer en kleurcode bij. Hoe minder rood, hoe rapper je aan de slag kunt
evolutie burn-out werken na burn-out

2.Start als je energiepeil gelijkaardig is als voor de burn-out

Vergelijk je energiepeil vandaag met de periode voor je burn-out. Zit je al op hetzelfde niveau of heb je de indruk dat je nog veel wil (moet) rusten overdag?

burnout behandeling 3
werken na burn-out wat heb je geleerd

3.Benoem wat je uit je burn-out geleerd hebt

Bedrijven willen vooral garanties dat je niet hervalt.  Iedereen kan al eens pech hebben. Daarom willen HR-managers vooral horen hoe je in de toekomst gaat vermijden dat het nog eens gebeurt. Bereid dit daarom goed voor in sollicitaties want de vragen komen sowieso.

Beperk je niet tot etiket kleven: mijn perfectionisme, geen grenzen trekken. Dat is niet voldoende. Toon aan welke vaardigheden je ontwikkeld hebt om dat aan te pakken. Wat doe je nu anders dan vroeger.

thuiskantoor 3

4. Vallen jobs jou op?

Krijg je al oog voor jobs af en toe? Betrap jij jezelf er op dat je denkt: 'hmm, dat ziet er precies toch interessant uit.' Je bent dan op de goede weg want je denkt aan de toekomst. In het begin van je burn-out was je vooral bezig met genezen en van je burn-out vanaf geraken.

5. Heb je een neutraal gevoel bij je werk?

Wie in burn-out zit, heeft vaak een benauwd gevoel als hij aan zijn werk denkt, wanneer men een telefoon of mail krijgt van het werk. Bemerk je bij jezelf dat dit benauwd of ongemakkelijk gevoel verminderd is?

 

blijven of veranderen van job

6.Beslis: blijven of veranderen van werk

Hak de knoop door om te blijven of van job te veranderen op een gemotiveerde manier. Verander niet van job om weg te zijn uit je ziekmakende omgeving.

Bepaal je werkvoorwaarden en rangschik ze volgens belangrijkheid. Aanvaard dat je niet alles kunt hebben en aanvaard hier de gevolgen van. Wat wil jij? Wat wil jij niet meer? Als je niet terug wil, overweeg dan medisch ontslag.

7. Had je een gesprek met leidinggevende of HR?

Heb je met het oog op je terugkeer naar je werk een gesprek gehad met je leidinggevende? Heb je dingen kunnen uitpraten of was het gewoon: we zijn blij dat je terug komt, daar is je bureau met stapel?

burnout preventie plan

8. Stressvrije en prikkelarme omgeving

Kun jij starten in een stressvrije en prikkelarme omgeving? Volgens de theorie van burn-out & werkhervatting keer je best geleidelijk aan terug. Sterker nog: de werkgever voorziet best aangepast werk zodat je geen stress ervaart.

Dit wil zeggen dat je werkt zonder deadlines en dat men niet mag verwachten dat je 5 dingen tegelijk doet. Tijdens de loopbaanbegeleiding bij Algida leer je zo bijvoorbeeld om werk terug te geven of op een vriendelijke manier de boot af te houden.

9. Wat is er veranderd?

De beste manier om burn-out herval te vermijden is dat er dingen veranderen. Dat kan zijn qua jobinhoud, qua werkomgeving (andere afdeling, andere baas, andere collega's, ...) of er is iets veranderd in je hoofd. Bij Algida noemen we dit agawer (anders gaan werken)

wie loopt risico op burn-out 2

10. Heb jij een burn-out preventie plan?

Maak je eigen burn-out preventieplan en schrijf dit uit. Zo wordt het veel concreter en kun je ook actiepunten bepalen. Vaak blijft dat plan vaag in je hoofd zitten waardoor men al snel valkuilen vergeet.

Algida helpt je een burn-outpreventieplan op te stellen via 4 uur loopbaanbegeleiding. Deze begeleiding kan voor €10/uur met de Vlaamse loopbaancheque.

Begeleiding bij werken na burn-out & opmaak burn-out preventieplan

goedkoopste

Online begeleiding

€40 4 uur
  • Burn-out klachten verdrijven
  • Hoe werken na burn-out
  • Uit burn-out blijven
  • 4 uur online begeleiding
  • sessies van 1 uur
  • Voor werknemers vanaf 7 jaar ervaring
  • Je woont of werkt in Vlaanderen
  • Data in onderling overleg
  • Start na ontvangst loopbaancheque
Voer a.u.b. uw naam in
Voer alstublieft een geldig telefoonnummer in.
Vul alstublieft een bericht in.
Scroll naar top