Financieel plan voor freelancers opstellen

financiele planning freelancers kostenoverzicht

Een financieel plan voor freelancers opstellen,  hoe begin je er aan? Maak het je makkelijk en begin in Excel. In een simpel rekenblad maak je een overzicht van je geschatte opbrengsten en kosten. Daarna kun je kosten samenbrengen in rubrieken. Een financieel plan voor freelancers opstellen, doe je jaarlijks met tussentijdse evaluaties.

Met een plan wordt je doel duidelijker

Door een financieel plan op te stellen, krijg je een doel voor ogen. Je ziet hoeveel kosten je zal maken en bijgevolg ook hoeveel omzet je zal moeten draaien om winstgevend te zijn.

Tegelijk kun je daaruit je minimum tarieven gaan bepalen en deze vergelijken met de prijzen van je concurrenten. Begin met een inschatting van je kosten en opbrengsten per jaar. Leid daarna de kosten af per maand. 

Volgens Acerta stoppen veel bedrijven en freelancers net omdat ze geen financieel plan hebben gemaakt. Ze merken tijdens hun activiteiten dat hun kosten te hoog zijn of hun tarieven te laag.

Kosten inschatten, kijk eens naar vorig jaar

Hoeveel kosten zal je maken? Voor wie als freelancer start, is dit moeilijker dan voor een freelancer met ervaring. Freelancers met ervaring, kunnen er hun facturen van het afgelopen jaar bij nemen. Zo krijg je al een eerste idee.

Vervolgens ga je na wat je vaste kosten zijn en bekijk je de variabele kosten. Hoe evolueert alles in het huidige jaar? Ga je meer uitgeven of minder? En wanneer zul je de kosten moeten betalen? Want op basis van de binnenkomende facturen, zul je ook bepalen hoeveel geld er in je kassa moet zitten om de betalingen te doen.

Salaris: de belangrijkste kost van freelancers

Voor veel freelancers of zelfstandigen zonder personeel is het uitbetalen van het salaris de grootste kost. Neem daarom het salaris echt mee op in je kostenplan. Het salaris dat je van de rekening van je zaak naar je privérekening zal overschrijven is je brutosalaris.

Hou er dus rekening mee dat je van dat brutosalaris nog sociale bijdragen en belastingen zal aftrekken.

Marketingkosten integreren

Ga je geld uitgeven aan marketing? Waarschijnlijk wel. Marketing kan heel breed zijn: de kosten voor het onderhoud van je website, de opmaak van je website, ga je adverteren op sociale media, neem je een betalend abonnement op Linkedin of een freelance jobsite zoals Freelancenetwork.be ?

Ook naamkaartjes, je deelname aan beurzen of congressen, stickers voor je vensters of een vlag, … ook dat zijn marketingkosten.

Hoe begin je: met een spreadsheet in Excel

Ja, je hebt geen betalende apps nodig om te starten. Een gewoon rekenblad in Excel is meer dan voldoende.

Van de facturen die je krijgt, zet je per dag, maand, kwartaal en jaar de omschrijving, de leverancier, het bedrag zonder btw, de btw en een aantal extra rubrieken telkens in een apart veld.

In je financieel plan wil je immers een overzichtelijke samenvatting van je kosten en opbrengsten per rubriek. Je zal daarom kosten in rubrieken gaan samenbrengen. Zo kun je bijvoorbeeld een rubriek salaris zaakvoerder aanmaken waarin je het eigen salaris, onkostenvergoedingen en extra legale voordelen onderbrengt.

In de rubriek vervoer hou je alles bij in verband met mobiliteit. Dit kunnen dan alle autokosten zijn zoals benzine, verzekeringen en garagekosten. Daarnaast kun je ook in de rubriek vervoer ook de aankoop van een fiets of tikketten van het openbaar vervoer inbrengen.

Maak ook een aparte rubriek kantoormateriaal. Zo vermijd je een ellenlange lijst van ditjes en datjes met lage bedragen. Want de lijst van aankopen kan behoorlijk lang worden als je elke keer een kassaticket (of factuur) voor een balpen, papier, inkt of de aankoop van een printer inbrengt.

 

financiele planning freelancers

Van rekenblad naar pivottabel met 1 klik op de knop

Heb je alle kosten en opbrengsten opgelijst, dan kun je een pivottabel leggen op je kosten- en opbrengstentabel.

Met een druk op de knop vernieuwen de cijfers elke keer opnieuw waardoor je op elk moment een overzicht hebt per maand, per kwartaal of per jaar en dit per rubriek.

Van je plan naar actie

Eens je alle opbrengsten en kosten ingeschat hebt, kun je aan de achterwaartse planning beginnen. Als je weet dat je per jaar 50.000 euro kosten hebt, dan kun je deze kosten per maand gaan inschatten.

Hetzelfde doe je met de opbrengsten. Tegelijk merk je dan hoeveel je maandelijkse target wordt om winst te kunnen maken. Het wordt voor jou zo veel gemakkelijker om een maandtarief, dagtarief of uurtarief te berekenen. Werk je met projectprijzen, dan wordt het voor jou makkelijker om op basis van een gemiddelde projectprijs het aantal te verkopen projecten te bepalen.

Een financieel plan voor freelancers opstellen: vergelijk je geschat budget met reëel budget

Maak in een apart tabblad een ingeschat budget en het reële budget bij. Het ingeschat budget maak je bijvoorbeeld in december van het voorgaande jaar voor het volgende jaar. Voorzie bijvoorbeeld updates om de 3 of 6 maanden.

Bekijk je cijfers regelmatig

Je financieel en marketing plan opstellen en controleren is veel meer dan een factuur in een app opladen of aan je boekhouder doorgeven. Het is bewust bezig zijn met de financiën van je zaak en kijken naar rendement.

Want je kunt je terecht de vraag stellen: heeft lange dagen werken echt zin als daar te weinig opbrengsten tegenover staan.

Cijfers brengen rust

Door met cijfers bezig te zijn, krijg je rust in je hoofd. Wie van zijn cijfers stress krijgt, ziet tegelijk bevestiging dat het anders moet zonder dat men zijn hoofd in het zand blijft steken.

Je ziet ook welke diensten goed verkopen en wat de evolutie is. Het is een confrontatie met de werkelijkheid in plaats van een gevoel of ik denk. Die voorbereiding starten als freelancer heb je zowel als bijberoeper en hoofdberoeper nodig.

Laat je niet afschrikken door de grootte van de bedragen. Het toffe van Excel is dat je met een simpele aanpassing van de bedragen de cijfers ook omlaag krijgt.

Heb je nog geen financieel plan opgesteld?

Begin er dan vandaag nog aan. Dit is nadenken over je zaak. Waar sta ik vandaag en waar wil ik naar toe? Je kunt hiervoor perfect hulp vragen door je loopbaancheque van VDAB in te zetten. Je krijgt dan 4 uur persoonlijke begeleiding en hulp voor amper 40 euro. Na die 4 uur heb je een overzichtelijk financieel model op jouw maat dat je jaren zal blijven gebruiken.

Omdat Algida aangesloten is bij erkende loopbaancentra, kunnen wij je loopbaancheque van VDAB aanvaarden.

Scroll naar boven