werkstress meten

Wat is burn-out

Wat is burn-out? Burn-out is het gevolg van langdurig, opgekropte irritaties. Dit is een veel betere definitie dan energiestoornis. Wie focust op energiestoornis, komt vaak tot de conclusie dat je best focust op dingen die je meer energie geven om uit je burn-out te komen.

Als je mijn definitie van burn-out en werkstress bekijkt, dan merk je wellicht meteen ook hoe ik werkstress aanpak. Burn-out is langdurig opgekropte irritaties. Elk woord is belangrijk: zowel het tijdsaspect, het erkennen van een irritatie en het niet uiten van gevoelens. Voor vele mensen is een beetje stress goed om te functioneren. En dat klopt maar als de irritaties of stress chronisch worden, dan komt er echt een probleem. Dat zegt werk na burn-out coach Michel Piedfort van Algida Loopbaanbegeleiding en de maker van Testjewerkstress.be

Van zodra dat je ongezonde werkstress ervaart, dan begin je allerlei kwalen te krijgen. Dan pas je best op want van deze stress word je ziek. Het zijn deze werknemers die vooral bij mij voor hulp komen.

Langdurig

In de literatuur spreekt men van ongezonde werkstress vanaf een periode van 6 maanden. Als je dit als HR-medewerker of leidinggevende bekijkt, dan is dit een geruststelling want de medewerkers die binnen een paar maanden ziek uitvallen die hebben nu al last. Dat betekent tegelijk dat je nu al ergens iets kunt zien, voelen of ervaren dat medewerkers in de gevarenzone van ziekmakende werkstress komen.

Als je met andere woorden ergens kunt meten wie van je medewerkers te veel stress ervaart, dan kun je ingrijpen en zo vermijden dat men overwerkt geraakt en ziek thuis blijft.

Frustraties

De frustraties op het werk zijn alle dingen waar een medewerker zich wel eens aan kan ergeren. Als HR of leidinggevende kun je hier perfect oog voor krijgen. Iedereen ergert zich wel eens. En ook dat is niet erg. Wat ik in de praktijk zie is dat veel frustraties vaak weerkeren. Op dit moment wordt dit wel problematisch.

Durf als leidinggevende of HR-medewerker verder kijken dan die frustratie op zich. Wanneer mensen zich ergeren aan reacties van boze klanten, dan is het enorm goed om te weten waarom de klant boos is. Tegelijk is er het gevaar dat men de medewerker naar een cursus stuurt ‘hoe omgaan met boze klanten’ en men hoopt dat hiermee de kous af is. Vaak is dit helaas niet zo.

Opgekropt

En zo komen we bij de derde component van ongezonde werkstress. De opgekropte gevoelens. De dingen die niet geuit worden. Via heel eenvoudige technieken kun je als leidinggevende of HR-medewerkers peilen naar wat mensen nu echt bezig houdt.

Je hoeft geen psycholoog te zijn of geen dure cursus te gaan volgen. Die dure cursussen zijn er uiteraard wel 😊 Het fantastische is immers dat als je weet wat het opgekropte is, de oplossing bijna vanzelf naar boven komt. Eens je zover bent, kun je perfect je medewerker opvolgen. Je kent hem beter en kunt hem helpen om werkstress te vermijden.

Hoe zie je stress

Loopbaanbegeleiding Antwerpen AlgidaAls je stress bij je medewerkers beter wil begrijpen, dan kun je best eerst gaan kijken. Ik heb een methode ontwikkeld die werkstress meet en visualiseert. Zo zie je meteen wie stress ervaart.

Tegelijk krijg je inzicht waarom iemand stress heeft. Dit laat jou als HR of leidinggevende toe om vervolgens de stress in stukjes te kappen omdat je de dieperliggende oorzaken van die stress op een bord krijgt aangereikt.

Tegelijk geef je werknemers inzicht in hun stressbeleving en handvaten om hun stress te verminderen. Zo laat je hen als persoon groeien waardoor je zeer loyale medewerkers krijgt.

 

Burn-out zijn langdurig opgekropte irritaties. Hoe verminder je die?

Je kunt die werkstress al enorm verlichten door te werken op de tijd, de opgekroptheid of de frustratie. Je kunt er zo bijvoorbeeld voor zorgen dat je de frustratie wegneemt of vermindert. Je kunt mensen proberen om de opgekropte gevoelens te uiten. Of je kunt werken aan het tijdsaspect. Het is al een hele vooruitgang als mensen zich niet meer elke dag hoeven te ergeren maar dit kunnen beperken naar 2 keer per week. Dat maakt werkstress aanpakken net zo boeiend.

Van werkstress naar burn-out

Wie niets aan zijn werkstress doet riskeert naar een burn-out te gaan. Je energie is op en je batterij is plat. Je kunt alleen uit een burn-out komen door op korte termijn te rusten en vervolgens je irritaties op het werk aan te pakken.

Net daarom is die definitie van werkstress en burn-out zo fantastisch: langdurig, opgekropte irritaties. Want dit betekent dat je burn-out kunt voorspellen. Als je voelsprieten ontwikkelt, kun je het als leidinggevende of HR zien aankomen en dus ook ingrijpen.

Je helpt daar zowel jezelf als werkgever mee. Je doet zo ook de werknemer een groot plezier als je hem durft of kunt wijzen op het gevaar. Je medewerker zal immers geen knak in zijn zelfvertrouwen krijgen.

Goede begeleiding als preventie van burn-out

Wie een goede begeleiding krijgt voor, tijdens of na burn-out ervaart een enorme persoonlijke groei. Als medewerkers krom staan van de stress, kun je hen daarom best doorverwijzen naar een leidinggevende, HR, een vertrouwenspersoon in het bedrijf of een externe loopbaanbegeleider.

Deze externe begeleiding kost amper 40 euro voor 4 uur met loopbaancheques van de Vlaamse overheid. De werknemer volgt deze begeleiding los van de werkgever waardoor discretie verzekerd is. Omdat Algida aangesloten is als erkende begeleider bij loopbaancentra van VDAB, kun je bij hen aan dit voordeeltarief geholpen worden.

Je eerste stap naar een leven na burn-out

Vraag je gratis kennismakingsgesprek. Dit kan online, telefonisch of in levende lijve. Het kennismakingsgesprek is gratis en  vrijblijvend. Je beslist pas na het gesprek of je met deze begeleiding start. Een goede stap naar een leven na burn-out

  • werk je meer dan 7 jaar, zet dan je loopbaancheque in en krijg 4 uur begeleiding voor €10/uur
  • zonder loopbaancheque is de prijs €60,5/uur
Voer a.u.b. uw naam in
Voer alstublieft een geldig telefoonnummer in.
Vul alstublieft een bericht in.
Scroll naar top