oorzaken irritaties op het werk

Oorzaken van irritaties op het werk

Waarom ergeren we ons op het werk? De oorzaken van irritaties op het werk liggen meestal bij beide partijen. Wat we vaak doen is de oorzaak van die irritatie vooral bij de ander leggen. Hierdoor wordt het quasi onmogelijk om een oplossing te vinden want die baas, die collega, dat computersysteem kun jij zelf niet aanpassen.

De kunst bestaat er in hoe jij anders met die oorzaak kunt omgaan. En dat kun je gelukkig makkelijk via loopbaanbegeleiding leren.

Oorzaken van irritaties op het werk

  1. Onduidelijke verwachtingen

Het makkelijkste om iemand de gordijnen in te jagen is over van alles en nog wat vaag blijven. Als baas kun je dit doen door vaag te blijven over wat je verwacht van je medewerkers. Vandaag is het zus en morgen is het zo. Hieraan gekoppeld zijn ook onduidelijke doelen. Is er wel een doel, wordt er naar iets toegewerkt of doet men maar wat. Als er geen doelen zijn, dan valt er ook weinig te vieren waardoor je motivatie zakt.

Wat kun je doen? Vraag verduidelijking.

(lees verder onder de banner) Algida Programma
  1. Sluimerend conflict dat voor onveilig gevoel zorgt

Zolang sluimerende conflicten tussen mensen niet uitgesproken worden, kunnen zij oorzaken van irritaties blijven. Het spreekwoord zegt: trage helers geven stinkende wonden. Het is alsof er na een incident bij één van de twee partijen iets gebroken blijft. Je blijft wel op je werk maar het vertrouwen is geschaad.

Wat kun je doen? Kun je dit bespreekbaar maken? Kun je dit alsnog loslaten? Indien niet, dan lijkt een andere job zoeken de enige optie.

  1. Je mening niet durven uiten

Hoe vaak komt het niet voor dat je als werknemer een stuk van je tong bijt uit angst om je job te verliezen, om discussies te vermijden of om niet als de vervelende collega over te komen.

Wat kun je doen? Leer je mening te uiten zonder dat dit verwijtend overkomt.

  1. Verschil in visie

Ook verschillen in visie kunnen oorzaak zijn van irritaties op het werk. Uiteindelijk is het meestal de visie van de baas die wint. Hoe makkelijk kun jij dit loslaten of je bij die beslissing neerleggen.

Wat kun je doen? Kun je begrijpen waarom bepaalde beslissingen genomen worden? Kun je jezelf hierbij neerleggen? Indien niet, dan kijk je best uit naar een andere job.

  1. Verschillen in persoonlijkheid

We werken samen met mensen. Zelfs al hoeven je collega’s geen vrienden te zijn, toch is er best ergens een bereidheid  om goed samen te werken.

Een persoonlijke klik is nog beter. Want als je alleen maar samenwerkt omwille van het samenwerken, dan is de sfeer in het bedrijf vaak ondermaats. Je werkt samen maar het is in deze gevallen meestal niet echt een team of een goed verbonden groep.

Wat kun je doen? Zie jij mogelijkheden om die persoonlijke verschillen te overbruggen? Als de verschillen te groot zijn, dan kijk je beter uit naar een andere job.

Hoe irritaties op het werk aanpakken?

michel piedfort

Als je de oorzaken van de irritaties kent en je weet wat je er aan kunt doen, dan komt de grote vraag. Hoe? Hoe ga je dit in orde brengen?

In dat opzicht is loopbaanbegeleiding de ideale piste omdat je een gesprekspartner hebt om dingen mee af te toetsen. In plaats van alles in je hoofd te blijven overlopen, ga je samen naar je mogelijkheden kijken en uittesten.

“We vertrekken vanuit concrete voorbeelden in jouw werksituatie”, gaat Piedfort verder. “Wat is er gebeurd? Hoe heb jij hierop gereageerd? Hoe reageerde de andere? Waar ben jij mee blijven zitten? Door hier dieper op in te gaan, krijg je meer inzicht en geef ik jou ook input. Hierdoor wordt het voor jou makkelijker om beslissingen te nemen: blijven of vertrekken, je mening toch uiten of niet, communicatie durven aangaan of toch blijven zwijgen.”

Een loopbaantraject omvat 4 tot 7 uur. Met loopbaancheque van VDAB, krijg je voor 40 euro 4 uur persoonlijke coaching. Je vraagt deze loopbaancheque aan op de website van VDAB en je betaalt ook aan VDAB zodat je aan de loopbaanbegeleider zelf niets hoeft te betalen.

“Uit deze trajecten komen altijd oplossingen”, besluit Michel Piedfort van Algida. “Dit komt omdat je tijd maakt om je irritaties op het werk met een buitenstaander te bespreken, goede vragen krijgt om je probleem te kaderen en oplossingen krijgt aangereikt waar je echt iets mee bent.

Waar erger jij je aan op je werk?

Mail het ons en krijg gratis tips hoe je dit kunt aanpakken via een telefonisch of Zoomgesprek.

Voer a.u.b. uw naam in
Voer alstublieft een geldig telefoonnummer in.
Vul alstublieft een bericht in.
loopbaancheque VDAB
algdialogo
google reviews algida
Scroll naar top