waardering is grote valkuil

Waardering is een grote valkuil

Laat jij je werkgeluk afhangen van een toekomstige onzekere situatie? Dan is waardering een grote valkuil. Welke waardering is dan wel goed?

Waarom doe jij het?

Je hoort de vraag wel eens. Waarom doe jij het? Vaak hoor je dan een antwoord: “je krijgt zoveel leuke reacties achteraf”.

Als je dit antwoordt op een sollicitatiegesprek, kan dat net een reden zijn om je niet aan te werven omdat je onvoldoende duidelijk maakt dat je de job op zich echt graag doet.

Bijvoorbeeld: ik wil graag in dit woon- en zorgcentrum komen werken want je krijgt zoveel vriendschap van de dementen.

Een veel beter antwoord is: ik wil hier graag komen werken want ik vind het belangrijk dat zelfs mensen met dementie proper zijn, eten krijgen en dat zij niet in een vuile broek hoeven te zitten. Er voor zorgen dat deze mensen een aangenaam leven hebben, daar krijg ik energie van. Dit antwoord is beter omdat hieruit blijkt dat jij waardering vindt in het proces van het werk los van de reactie van de bejaarden.

Alles voor een glimlach

De slogan alles voor een glimlach van Coolblue is een goede marketing slogan maar een slechte slogan als het gaat om welzijn van werknemers.

Het komt over alsof de werknemers pas blij zijn als de klanten glimlachen. Als werknemer mag je gerust tevreden zijn over je dag als je een koelkast hebt afgeleverd zoals het hoort: het ding staat in de keuken, is goed afgesteld, werkt en de mensen zijn geholpen.

Zelfs al hebben klanten niet bedankt, dan nog heb jij je werk goed gedaan.

(lees verder onder de foto)

waardering 1

Doe het niet voor het schouderklopje van de baas

Wij leven in Vlaanderen en niet in Amerika. In Amerika gaat men veel sneller een waardering uitspreken, zelfs al meent men er niets van. Bij ons is men vaak echt tevreden maar uit de baas het niet.

Het kan dus heel goed zijn dat de werkgever jou wel waardeert maar dat hij dit niet toont. Eén van de redenen kan zijn omdat je baas niet weet hoe hij dit kan doen, omdat hij het te druk heeft om het te doen, omdat hij waardering zelf minder belangrijk vindt of omdat jij hem onvoldoende hierin aanmoedigt of bevestigt.

Onvoldoende bevestiging geven

Want ook dat gebeurt vaak. Als een leidinggevende dan toch eens een compliment geeft of zijn waardering uitspreekt, dan antwoorden wij nog al te vaak met: O, dat is geen moeite. O, dat is toch normaal.

Je minimaliseert hierdoor het belang van het compliment. Het gevolg is dat je leidinggevende denkt dat het eigenlijk niet hoeft.

Als je antwoordt: wat fijn dat het je opgevallen is, dank je voor het compliment want dit maakt mijn dag goed, … dan moedig jij je baas aan om dit in de toekomst nog te doen.

Wat is jouw waarom-vraag & antwoord?

Doe daarom voor jezelf voor elke sollicitatie de waarom-vraag. Maak jij voldoende duidelijk dat jouw werkgeluk te vinden is in de job zelf? Indien je dit moeilijk vindt dan kan loopbaanbegeleiding van Algida je helpen.

Het antwoord op jouw waarom-vraag ligt net in het benoemen van de dingen die jij graag doet en goed kunt gekoppeld aan de taken van de job en jouw waarden.

Scroll naar top