piekeren over het werk aanpak

Stoppen met piekeren over het werk

Hoe kun je stoppen met piekeren over het werk? Deze methodes geven goede resultaten. Tips voor wie in bed wakker ligt en voor later

Iemand die piekert over zijn werk denkt voortdurend aan negatieve dingen zonder dat hij daarbij tot een oplossing of beslissing komt.

Piekeren levert weinig of niets op. Integendeel: men verliest er veel energie door. Je steekt er enorm veel tijd in en het resultaat is klein.  Piekeren maakt je onzeker, angstig en bedroefd.

Waarover piekert men zoal?

Er zijn verschillende dingen waarover je kunt blijven piekeren. Dat kan gaan van dingen die in het verleden gebeurd zijn, over toekomstige dingen die kunnen gebeuren of over zaken die heel misschien in de verre toekomst kunnen gebeuren.

Daarnaast kun je blijven nadenken over denken die je toch niet kunt beïnvloeden of nadenken over dingen die je wel enigszins kunt veranderen.

Hoe piekeren over het werk aanpakken?

Pieker je over dingen die je kunt aanpassen of beïnvloeden, dan is de aanpak relatief eenvoudig:

1. Neem een vast piekermoment. Ga elke dag 15 minuten voor het slapengaan op een vaste plek zitten en schrijf vervolgens alle piekergedachten van je af

2. Bedenkt allerlei mogelijke oplossingen voor je probleem

3. Schrijf voor elke oplossingen de voordelen en nadelen op

4. Maak daarna een keuze
Door het neer te schrijven en een keuze te maken, heb je de grote chaos in je hoofd gestructureerd op papier. Je hebt ook een beslissing genomen waardoor het voor jou duidelijk is wat je gaat doen; Hierdoor hoef je er niet meer over te piekeren.

Helpt bovenstaande aanpak niet?

1. Overleg dan eens met een buitenstaander. Spreek er over.
2. Of ga voor jezelf na hoe je naar deze situatie binnen 5 jaar zou kijken. Wat zou jij dan doen.
3. Stel jezelf voor dat een goede vriend dit probleem zou hebben? Welk advies zou je hem dan geven?

Stoppen met piekeren over dingen die je niet kunt beïnvloeden

Heeft het zin om over dingen te blijven nadenken die je toch niet kunt veranderen. Waarschijnlijk niet. Ook voor deze dingen, neem je best voor het slapengaan een kwartier als piekermoment.

Schrijf neer waarover je piekert en hoe jij jezelf voelt. Laat daarna de gedachten los.
Komen deze gedachten later opnieuw naar boven, zeg dan tegen jezelf dat je pas vanavond hier opnieuw aan mag denken tijdens je vast piekermoment.

Ondertussen ga je bewust je zintuigen inzetten zodat je aan iets anders gaat denken. Focus je wat je ziet, hoort, voelt of proeft. Je kunt even goed denken: wat is het hier mooi. Ben je buiten, bewonder de lucht en zeg waarom je dit blauw zo mooi vindt. Haal diep adem en probeer de geuren op te snuiven.

Lig je in de nacht wakker, ga dan schaapjes tellen. Je zal merken dat het aanvankelijk zeer moeilijk is om te blijven tellen zonder dat je gedachten afdwalen. Na verloop van tijd zal het je wel lukken en vind je de slaap beslist terug.

Piekeren aanpakken op korte en middellange termijn

Gedachten zijn vrij. Ze komen en gaan maar kunnen enorm vervelend stress. Ze kunnen ook heel wat stress opleveren. Daarom dat piekeren ook als een van de 50 belangrijkste stressfactoren van TestjeWerkStress.be is opgenomen.

Piekeren stoppen als je in bed ligt

Lig je in je bed en val je niet in slaap, probeer dan deze middeltjes

  1. Schaapjes tellen. Je zal merken dat het bijzonder veel inspanning vergt om te blijven tellen als je hoofd vol zorgen zit. Door je te focussen op het tellen, word je rustiger. Tel traag
  2. Focus op je ademhaling... adem rustig
  3. Installeer de app Dodow op je smartphone. Deze app project een lichtbal op het plafond. Je kijkt naar deze lichtbal op het plafond. De lichtbal wordt langzaam groter en kleiner. Na twintig minuten staren val je in slaap.

Piekeren op middellange termijn aanpakken

Je geraakt van het piekeren op termijn af door de oorzaak van dat piekeren op te lossen. Waar maak jij je zorgen over? Waarover blijf je malen? Als het probleem blijft aanhouden, betekent dit dat je bij jezelf het antwoord niet vindt.

Je riskeert hierdoor dat het probleem in je hoofd groter wordt dan het eigenlijk is. Daarom is het best om hulp te zoeken. Pieker je over je werk, dan is 4 uur loopbaanbegeleiding echt iets voor jou.

 

Stoppen met piekeren via loopbaanbegeleiding

loopbaanbegeleiding algida michel piedfort

Piekeren op het werk aanpakken kan via loopbaanbegeleiding. We focussen dan vooral op het oplossen van je zorgen over het werk. Waar lig jij wakker van, welk probleem krijg je niet opgelost en waarom wordt dit bij jou zo groot.

We staan stil bij wat je mist en wat jij anderen verwijt. Zijn er dingen die jij mensen verwijt. Wat zijn je mogelijkheden om je probleem op te lossen.

Je krijgt tools om je piekergedrag aan te pakken. We komen regelmatig samen en evolueren de vooruitgang. Meestal is je piekergedrag op te lossen door een combinatie van mindset (anders naar dingen kijken), assertiviteit en communicatie-technieken.

Michel Piedfort
Je loopbaanbegeleider
tel: 0486 329 020

Voer a.u.b. uw naam in
Voer alstublieft een geldig telefoonnummer in.
Vul alstublieft een bericht in.
Scroll naar top