Wie als freelancer wil starten, kan alvast beginnen met het invullen van het business canvas model. Je zet via deze oefening voor jezelf al op een rij wat je gaat doen, welke toegevoegde waarde je gaat scheppen, wie je doelgroepen zijn, hoe je die klanten gaat bereiken en welke kosten of opbrengsten hier tegenover staan.
Het business canvas model is dan een samenvatting of het begin van je latere marketing, sales en financieel plan.
Dit model voor de starter wordt gebruikt door bijna alle organisaties. Je vindt ook meer info op de website van Unizo, Vlaio en Wikipedia.
Waaruit bestaat het business canvas model voor freelancers?
1. Bepalen van je doelgroep
Als freelancer ga je nadenken wie jouw potentiële klanten zijn. We denken dan bijvoorbeeld aan bedrijven of particulieren? Ga je rechtstreeks de eindklant benaderen of niet?
Beschrijf deze eindklant zo nauwkeurig mogelijk. Ga je naar de particulierenmarkt, richt je je dan op singles of gezinnen, mannen of vrouwen, jongeren of senioren, middenklassers of rijkere burgers, trendzetters of volgers, stadsmensen of mensen van het platteland,…
Als je doelgroep bedrijven zijn, wie heb je dan voor ogen? Zijn dat grote of piepkleine bedrijven, op welke sectoren ga je jezelf richten, zijn je klanten diensverleners of fabrikanten, ga je vooral werken in je eigen regio of over gans Vlaanderen of België. Als je een top 50 van bedrijven wil maken, wie zou je dan in je mandje leggen?
Tegelijk ga je na in welke mate er vraag naar je product of dienst zal zijn? Hoe ga je dit bepalen?
2. Wat is de waarde van je dienst of product?
In de eigen saus komt jouw waardevoorstel naar boven. Het is datgene wat jij anders doet dan je collega’s concurrenten. Wat doe jij anders, extra of beter?
Hoe meer dat je kunt omschrijven waar het verschil ligt tussen jou en de concurrent, hoe beter.
Denk in de waarde voor de klant. Waarom zou je klant dit product bij jou best kopen en niet bij iemand anders.
3. Klantenrelaties
Hoe ga jij om met klanten en hoe hou jij het contact? Is dit een zeer persoonlijke aanpak of sta je zelf ver weg van je eindklant en bied je weinig extra service?
Zul jij je diensten of producten in grote volumes aanbieden of zijn vele kleine klanten aan een lager volume ook welkom?
Naast het type relatie dat je voor ogen hebt, ga je ook bepalen hoe je het rendement van een klant zal bepalen.
Denk ook alvast na waar bij wie jouw ideale klant vandaag koopt.
4. Verkoopkanalen
Bij de verkoopkanalen geef je een overzicht hoe jij de klant zal bereiken. Wat is jouw distributiestrategie?
Hou tegelijk rekening met de communicatie naar je klant. Hoe ga je jouw klanten bereiken.
5. Wat brengt het op?
Wat is het commercieel model van je zaak. Waar haal jij je inkomsten uit? Hoe vaak zal men bij jou kopen? Wanneer ben je break-even? Reken jij op herhaalaankopen?
Naast het financieel plaatje, kijk ook naar de andere redenen waarom jij het zelf doe: vrijheid, een eigen zaak hebben, plezier of voldoening ervaren.
In een verdienmodel beschrijf je bijvoorbeeld:
• Hoeveel klanten je nodig hebt
• Hoeveel omzet je nodig hebt om winst te maken
• Hoe je verdient aan de klanten
• Of je de prijzen goed hebt bepaald
6. Kosten
Naast je opbrengsten, heb je uiteraard ook kosten. Als startende freelancer ziet je kostenstructuur er toch anders uit dan een doorsnee bedrijf met een stock of productie-eenheid. Je hebt wellicht geen huur te betalen. Hierdoor zijn jouw grootste kosten vaak beperkt tot je salaris en je auto. Als je de andere kosten bekijkt in verhouding tot het totaal, dan zullen die in percentage laag zijn.
7. Wat is je kernactiviteit?
Waar ga jij vooral geld mee verdienen? Welk product of dienst gaat jouw sterproduct zijn?
8. Partners
Ga je alleen werken of heb je partners voor ogen? Met wie ga je samenwerken? Wat verwacht je van een samenwerking?
Door te beschrijven welke strategische partners je kunt gebruiken, weet je precies welke kennis en expertise nodig is om je aan te vullen.
Je canvasmodel opstellen via loopbaanbegeleiding

Starten als freelancer, ook dat kun je doen met loopbaancheques van VDAB. Nadenken of freelance werk iets voor jou kan zijn, valt dan ook onder loopbaanbegeleiding. Eén loopbaancheque die je bij VDAB aanvraagt, geeft je recht op 4 uur persoonlijke begeleiding voor amper 40 euro.
Je loopbaanbegeleider is Michel Piedfort. Hij kan de loopbaancheque aanvaarden omdat hij aangesloten is bij door VDAB erkende loopbaancentra. Hij is de oprichter van Freelancenetwork.be en gaf jaren infosessies bij Syntra over starten als freelancer.