Prospecten kopen pas na 5 keer

Als startende freelancer heb je best geduld bij de lancering van je business want prospecten kopen pas na 5 keer. Het duurt dus wellicht een tijd voor je spontane aanvragen krijgt.

2% koopt na het eerste contact, 3% na het tweede contact, 5% na het derde contact, 10% na het vierde contact en 80% na het vijfde tot twaalfde contact, zo blijkt uit onderzoek. Het gevolg is dat je ook inzet op herhaling en je manieren zoekt om je klant regelmatig waardevolle informatie toe te sturen.

Know – Like – Trust

De reden waarom mensen zoveel tijd nodig hebben is omdat men jou amper kent en je hierdoor onvoldoende vertrouwen. Dat vertrouwen groeit met de tijd.

In het begin zie jij vooral je reclame- of marketinginspanningen maar de meerderheid van de mensen heeft niet eens door dat jij begonnen bent. We schatten de invloed van sociale media dan ook vaak te hoog in. Het is niet omdat je artikel op het internet verschenen is dat ook veel mensen dit hebben gezien, dat men stijl achterover valt van bewondering en je product vandaag ook nog eens meteen nodig heeft.

In de film Silence of the Lambs zegt de kannibaal: we love what we see every day. Onderschat daarom het aspect tijd echt niet. Je potentiële klanten elke dag met reclame overdonderen, is te veel van het goede. Daarom geef ik als advies mee om een marketing- en communicatieplan op te stellen bij de aanvang van je freelance activiteiten, zegt loopbaanbegeleider Michel Piedfort die veel startende freelancers opvolgt.

Marketing & communicatieplan

Om er voor te zorgen dat mensen gaan van bekendheid, vertrouwen en klant, kun je best een marketing- en communicatieplan opstellen. Hierin neem je op wanneer, wat en waar je over je freelance activiteiten zal stoefen. Als het over online aanwezigheid gaat, dan kan dat zowel gaan over het publiceren van blogs op je site, onderhouden van je Linkedin- of Facebook bedrijfspagina, het geven van webinars enzovoort.

Op het internet vind je tal van betalende planners. Je kunt ook een overzicht in Excel maken. Dat is gratis en je maakt dit in functie van je eigen behoeftes.

Zo kun je een activiteitenkalender maken per week, per maand of zelfs per dag.

Volhouden

Het is best mogelijk dat jij vandaag totaal nog niet weet wat je binnen 2 maanden wil vertellen. Dat is ook niet nodig, gaat Michel Piedfort van Algida.be verder. Het belangrijkste is dat je iets plant waardoor je onbewust het internet of je omgeving scant naar materiaal dat jij hergebruiken, liken of delen.

Je zal versteld staan hoeveel informatie er reeds is en dat je door er een eigen toets aan te geven totaal kunt omvormen.

Alles uitbesteden of zelf doen?

Als startende freelancer let je wellicht in het begin meer op de centen en wil je zoveel mogelijk zelf doen. Daarom dat tijdens de sessies van loopbaanbegeleiding er ook aandacht is over het aanscherpen van deze competenties zodat je echt veel in eigen regie kunt doen.

Hoeveel mensen zien je advertentie versus kopen

Het gevolg is dat je gaat denken in bereik (hoeveel mensen zien mijn advertentie), betrokkenheid (hoeveel lezen het), trouwheid (hoeveel zien het voor de 2de of 3de keer), overtuiging (hoeveel mensen raken overtuigd) tot klant worden (hoeveel mensen kopen).

Scroll naar top