piekeren over het werk aanpak

Piekeren over het werk aanpakken

Hoe kun je piekeren over het werk aanpakken? Met onderstaande tips kom je al heel ver. Er zijn verschillende methodes mogelijk die zeer goede resultaten geven.

Iemand die piekert over zijn werk denkt voortdurend aan negatieve dingen zonder dat hij daarbij tot een oplossing of beslissing komt.

Piekeren levert weinig of niets op. Integendeel: men verliest er veel energie door. Je steekt er enorm veel tijd in en het resultaat is klein.  Piekeren maakt je onzeker, angstig en bedroefd.

Waarover piekert men zoal?

Er zijn verschillende dingen waarover je kunt blijven piekeren. Dat kan gaan van dingen die in het verleden gebeurd zijn, over toekomstige dingen die kunnen gebeuren of over zaken die heel misschien in de verre toekomst kunnen gebeuren.

Daarnaast kun je blijven nadenken over denken die je toch niet kunt beïnvloeden of nadenken over dingen die je wel enigszins kunt veranderen.

Hoe piekeren over het werk aanpakken?

Pieker je over dingen die je kunt aanpassen of beïnvloeden, dan is de aanpak relatief eenvoudig:

1. Neem een vast piekermoment. Ga elke dag 15 minuten voor het slapengaan op een vaste plek zitten en schrijf vervolgens alle piekergedachten van je af

2. Bedenkt allerlei mogelijke oplossingen voor je probleem

3. Schrijf voor elke oplossingen de voordelen en nadelen op

4. Maak daarna een keuze
Door het neer te schrijven en een keuze te maken, heb je de grote chaos in je hoofd gestructureerd op papier. Je hebt ook een beslissing genomen waardoor het voor jou duidelijk is wat je gaat doen; Hierdoor hoef je er niet meer over te piekeren.

Helpt bovenstaande aanpak niet?

1. Overleg dan eens met een buitenstaander. Spreek er over.
2. Of ga voor jezelf na hoe je naar deze situatie binnen 5 jaar zou kijken. Wat zou jij dan doen.
3. Stel jezelf voor dat een goede vriend dit probleem zou hebben? Welk advies zou je hem dan geven?

(lees verder onder foto)

Piekeren over dingen die je niet kunt beïnvloeden

Heeft het zin om over dingen te blijven nadenken die je toch niet kunt veranderen. Waarschijnlijk niet. Ook voor deze dingen, neem je best voor het slapengaan een kwartier als piekermoment.

Schrijf neer waarover je piekert en hoe jij jezelf voelt. Laat daarna de gedachten los.
Komen deze gedachten later opnieuw naar boven, zeg dan tegen jezelf dat je pas vanavond hier opnieuw aan mag denken tijdens je vast piekermoment.

Ondertussen ga je bewust je zintuigen inzetten zodat je aan iets anders gaat denken. Focus je wat je ziet, hoort, voelt of proeft. Je kunt even goed denken: wat is het hier mooi. Ben je buiten, bewonder de lucht en zeg waarom je dit blauw zo mooi vindt. Haal diep adem en probeer de geuren op te snuiven.

Lig je in de nacht wakker, ga dan schaapjes tellen. Je zal merken dat het aanvankelijk zeer moeilijk is om te blijven tellen zonder dat je gedachten afdwalen. Na verloop van tijd zal het je wel lukken en vind je de slaap beslist terug.

Gedrag aanpassen… Piekeren over het werk aanpakken door professionele hulp in te schakelen

Gedachten zijn vrij. Ze komen en gaan maar kunnen enorm vervelend stress. Ze kunnen ook heel wat stress opleveren. Daarom dat piekeren ook als een van de 50 belangrijkste stressfactoren van TestjeWerkStress.be is opgenomen.

Om het piekeren aan te pakken, schakelen daarom veel mensen een professional in. Door regelmatig af te spreken, ga je het piekergedag makkelijker en sneller onder de knie krijgen. Je gaat ook makkelijker haalbare oplossingen vinden, de dieper liggende oorzaken van je piekergedrag achterhalen en beslissingen durven te nemen.

Omdat piekeren op het werk zo negatief kan zijn, kun je dit zelfs aanpakken met loopbaanbegeleiding. Dit betekent dat de overheid het overgrote deel van de begeleiding betaalt. Je vraagt de loopbaancheque aan bij VDAB.

Omdat Algida aangesloten is bij erkende centra van VDAB kunnen wij de loopbaancheque aanvaarden. Eén loopbaancheque geeft recht op 4 uur persoonlijke begeleiding. Je betaalt aan VDAB 40 euro. Lees hier onze uitstekende referenties.

werkstress verminderen
Scroll naar top