hulp bij burn-out

Hulp bij burn-out

Bij deze 10 hulpverleners kun je terecht voor hulp bij burn-out? Op het dieptepunt van je leven, gaat je huisarts je vertellen dat je voor het herstel van je burn-out een beroep doet op professionals omdat men bijna nooit op eigen houtje uit zijn burn-out komt.

Uit je burn-out klimmen, is vooral werken aan jezelf, maar bij wie doe je dat? Wie doet wat?

(lees verder onder de banner) Algida Loopbaanbegeleiding Programma

Wie is jouw hulp bij burn-out herstel?

  1. Kinesist: de kinesist leert je opnieuw rustiger ademen zodat je jezelf meer ontspannen voelt
  2. Yoga, mindfulnesstraining: hier leer je je hoofd leeg te maken, in het hier en nu te blijven
  3. School: door opnieuw naar school voor een korte op langere opleiding leer je nieuwe vaktechnische en persoonsgebonden competenties aan
  4. Met je psycholoog ga je op zoek naar waar het misgelopen is, hoe je reageert op situaties en hoe je dit in de toekomst anders kan doen. De psycholoog kijkt vooral naar je privéleven en blikt vaak terug naar je kindertijd
  5. De burn-out coach helpt je om eerst opnieuw structuur aan je leven te geven, een gezonde levensstijl vol te houden, je valkuilen in verband met je burn-out te herkennen en ze te vermijden
  6. Een voedingscoach bekijkt de invloed van je eten op je leven en helpt je om vooral gezonder te eten. Uit studies is immers gebleken dat mensen met burn-out door hun verminderde zelfzorg makkelijker de neiging hebben om meer vetten en suikers te eten.
  7. In de gym of fitness ga je leren bewegen en er hopelijk ook plezier aan beleven. Welke oefeningen doe je graag en kun je goed? Wanneer hou je de gym vol?
  8. Boksen tegen stress is een enorme uitlaatklep en een bijzonder goede manier om te leren grenzen te stellen, zelfvertrouwen te kweken en controle af te geven aan je coach.
  9. Apps ivm yoga en meditatie. Er zijn talrijke meditatie en yoga apps. Zij ondersteunen je zodat je thuis je hoofd kunt leeg maken en verder te ontspannen
  10. De loopbaanbegeleider is super belangrijk bij je werkhervatting na burn-out omdat hij met jou nagaat hoe je een tweede burn-out of burn-out herval op het werk kunt vermijden. Wat moet er veranderen opdat je het deze keer wel volhoudt? Hoe dwing je dit af bij je werkgever, leidinggevende of collega’s? Ga je terug naar je ziekmakende omgeving of verander je? Wat zijn jouw mogelijkheden?

Anders gaan werken en leven

Je leven na burn-out zal er voor altijd anders uit zien. Burn-out is een energiestoornis als gevolg van continue ergernissen. Het komt er met andere woorden op neer om je ergernissen te ontdekken en door hier anders mee om te gaan zodat je burn-out herval kunt voorkomen.

Na je burn-out ga je vooral meer aan jezelf denken en liever zijn voor jezelf omdat je ondervonden hebt dat je gezondheid je hoogste goed is. Je lichaam heeft je door je burn-out een waarschuwing gegeven dat het niet vanzelfsprekend is dat je altijd ja zegt of jezelf wegcijfert. Op werkvlak verandert er dan vaak iets aan je werkomgeving, de relatie met je collega’s, de jobinhoud en je kijk op het belang van werken in het algemeen. Leven na je burn-out is dus anders gaan leven (AGALEV) en anders gaan werken (AGAWER)

Scroll naar top