droomjob via loopbaanbegeleiding

Hoe positief denken? Vijf tips en oefeningen

Als je positief wil denken, is het belangrijk dat je eerst en vooral bij jezelf ontdekt wanneer jij positief bent ingesteld. Kortom: wat maakt je blij, waar krijg je energie van, wat motiveerde je vroeger, waar bent je trots op, … Is dit voor jou moeilijk om te benoemen, begin dan met lijstjes aan te leggen.

1. Schrijf op waar je blij van wordt of wat je graag doet

Maak een lijst van alle zaken waar je blij van wordt. Door er bewuster mee om te gaan, ga je hier ook meer aan denken. Van zodra je iets tegen komt waarvan je blij wordt, ga je denken: dat moet ik onthouden voor de volgende keer. Wie zich onbewust is waarvan hij blij wordt, zal het moeilijk vinden om maar 10 dingen te benoemen die hem echt blij maken.

2. Schrijf op waar je trots op bent of wat je realisaties zijn

In het verlengde van de eerste oefening, hou je voor jezelf bij waar je trots op bent? Wat voor dingen heb jij gerealiseerd? Dat kan het behalen van een diploma zijn, alleen wonen, het vinden van je partner of het hebben van veel vrienden. Door dit op te schrijven, vraag je aan je hersenen om alle chaotische massa uit het verleden die in je brein zit terug naar boven te halen.

3. Schrijf op waar je energie van krijgt

Door neer te schrijven waar je energie van krijgt, leer je veel beter je energiegevers kennen. Energie krijgen van iets hoeft niet hetzelfde te zijn als leuke dingen doen. Zo kan een citytrip leuk en heel vermoeiend zijn. Een wandeling in het bos, kan mensen enorm veel energie geven. Je voelt je dan helemaal opgeladen.

Vind je dit moeilijk, begin dan met elke dag je activiteiten neer te schrijven en hier een gevoel aan te koppelen. Met de hond gaan wandelen geef ik een 8 op 10, naar de winkel gaan een 6 op 10, in de file rijden naar mijn werk een 2 op 10, een vergadering met mijn baas doen een 7 op 10.

Na een paar weken begin je voor jezelf de rode draad te zien. Nog makkelijker om dit bij te houden, is de Happyindex.be. Je vult dan alles gewoon op je pc of smartphone in en je krijgt de samenvatting per week, dag en maand er gratis bij.

4. Schrijf op waar je rustig van wordt

Waar word jij rustig van? Is dat van wandelen, sporten, een boek lezen of een kopje koffie. Wat is jouw eigen klein geluk? Vind je dit alleen of met iemand anders?

5. Schrijf op waar je dankbaar voor bent

Op het einde van de dag, eindig je door dankbaar te zijn. Kun jij zeggen, ondanks alles, was het vandaag een bijzonder mooie dag want…. Vul dit aan en zeg ook waarom het zo’n mooie dag was.

Het is niet voldoende om te zeggen. Ik ben dankbaar dat ik mijn partner heb leren kennen. Concretiseer het en maak het toepasbaar op de dag zelf. Ik ben dankbaar dat mijn partner in de buurt is want vandaag hebben we samen lekker gekookt en in de zetel gelegen. Hij geeft mij het gevoel dat ik belangrijk ben en mezelf mag zijn.

Focus op het positieve van de dag en niet op het negatieve

Het is veel makkelijker om te vloeken en onze aandacht te richten op wat mis gaat. Het negatieve wordt echt met de paplepel ingegeven. Wie naar het journaal kijkt of het nieuws beluistert, vindt ongetwijfeld meer negatieve dingen dan opbeurende.

Het is voor velen ongetwijfeld makkelijker om 5 negatieve dingen uit dit artikel te halen dan 1 positief iets.

De oefening is net om dat ene positieve ding te vinden en te benoemen en stil te staan bij wat dit voor jou betekent. De negatieve dingen filteren we beter weg. Focussen op het positieve doe je onder andere door het te benoemen of neer te schrijven.

Bekijk je positivo lijstjes op moeilijke momenten

Zit je in een neerwaartse spiraal of heb je een moeilijk moment, neem dan al je positieve lijstjes bij de hand en bekijk waar jij trots op bent, wat je gerealiseerd hebt, wat jou blij maakt of energie van krijgt.
Zo leer je jezelf dat er ook heel wat positieve dingen in je leven zijn en prent je dit elke keer opnieuw weer in.
Als je dit volhoudt, dan ga je na verloop van tijd meer geloven dat het ook daadwerkelijk beter is. Door te focussen op het negatieve bestaat het risico dat we het negatieve moment in ons hoofd veel groter gaan voorstellen dan het eigenlijk was. Vandaar de uitdrukking: van een mug een olifant maken.

Volhouden vergt inspanning

De lijstjes zijn voor jou een vertrekpunt. Positiever in het leven staan, houdt ook in dat je vandaag begint en volhoudt tot morgen, volgende week, volgende maand, volgend jaar, enzovoort.

Positiever in het leven staan, is als diëten. Een keer doen, helpt niet en volhouden is best een opgave.

Doorgaans heb je daarvoor ook een gedachtenwissel nodig. Vandaar komt positief denken. De 2 zijn met elkaar verbonden. Het wordt zoveel makkelijker als je ook positief denkt.

"Net omdat we ook onze gedachten en gedrag willen veranderen, zie ik mijn coachees 6 tot 8 keer", gaat job- en lifecoach Michel Piedfort verder, "het is echt een proces."

Onze denkfouten

Vaak worstelen wij onbewust met denkfouten. We geloven veel te veel wat we denken. Maar onze gedachten zijn gekleurd.

We koppelen vele gedachten aan herinneringen, belevenissen, aan dingen die we 20 jaar geleden echt gehoord of gezien hebben en vandaag nog altijd geloven dat ze waar zijn. De wereld is veranderd maar je gedachte vaak niet.

Tegelijk hebben wij als mens het fantastisch vermogen om vooral negatieve dingen te onthouden. We onthouden wat er niet goed ging zodat we in de toekomst niet dezelfde fouten maken. Wat goed ging, daar staan we veel minder bij stil.

“Je gedachten en gedrag aanpassen vergt daarom heel wat inspanning. Als coach ben ik getraind om jouw negatieve gedachten te duiden en na te gaan wanneer jij jezelf kleiner maakt dan je verdient. Ik hoor op de manier waarop mensen dingen vertellen waar ze zich onderschatten of overschatten”, zegt job- en lifecoach Michel Piedfort.

Positiever staan in het leven: je privé-leven en je job

Door deze tips toe te passen en vol te houden, ga je merken dat je na verloop van tijd echt blijer, gelukkiger en trotser wordt zowel in je privé-leven als in je job.
Je privé-leven en job zijn veel meer met elkaar verbonden dan we denken. Uiteindelijk zijn we toch meer dan 8 uur met werk bezig. Je doet daarom de oefening best zowel voor je werksituatie als privé.

Je omgeving zegt het niet (meer)

Je baas, je collega’s, vrienden of kennissen weten wellicht ook waar jij jezelf tekort doet, dat je je wegcijfert of kansen niet grijpt. Zij reageren echter niet. Jij blijft daarom doen wat je doet.

Bekijk het positiever in het leven staan als cursus tot persoonlijke groei. Het is jezelf bewust worden, oefenen en tijd vrij maken. Net door tijd in je agenda te blokkeren en met je coach te gaan samenzitten, ga je merken dat je sneller vooruit gaat.

Positieve mensen zijn aangenamer

Het resultaat van positiever in het leven te staan, is dat je als een aangenamer mens ervaren wordt. Je ziet voor jezelf meer mogelijkheden.

Je gaat veel meer denken in termen van oplossingen dan problemen of moeilijkheden. Je krijgt zo meer waardering, je zelfvertrouwen groeit en je staat sterker in je schoenen.

Jezelf trainen op positief denken

Michel Piedfort is erkend loopbaanbegeleider en helpt je met positiever in het leven en op het werk te staan in 6 tot 8 sessies van 1 uur tot 1,5 uur.

Het zijn individuele sessies die om de 2 weken plaats vinden.

  • De prijs van een sessie met VDAB loopbaancheques bedraagt 10 euro per uur, betaalbaar aan VDAB.
  • Wie geen gebruik kan maken van VDAB loopbaancheques betaalt per sessie €135.

Vragen: bel Michel op 0486 329 020

Scroll naar top