loopbaanbegeleiding zelfstandige

Helft retail medewerkers heeft ongezonde werkstress

51% van de retail medewerkers ligt wakker van het werk, 43% heeft negatieve gedachten en 41% voelt zich uitgeput. Dat blijkt uit onderzoek bij 2.000 retail medewerkers uit Engeland uitgevoerd door CV Library.

Dit zijn allemaal tekenen van ongezonde werkstress, zegt stresscoach Michel Piedfort van Algida.be & TestjewerkStress.be, dat werkstress van medewerkers meet en aanpakt. Ongezonde werkstress gaat vanzelf niet weg, toch kunnen stressklachten snel verminderen als men anders met stress leert omgaan.

Wie of wat bezorgt retail personeel stress?

Op de vraag wie verantwoordelijk is voor de stress, wijst bijna een derde naar de manager die te veel druk legt. Daarna komen de veeleisende klanten, de lange werkuren, de toenemende werkdruk en de deadlines.

De rol van de leidinggevende is cruciaal. Hij kan dat ervaren stressniveau verlagen door in te zetten op weerbaarheid.

Anders met stress leren omgaan

Typisch bij stress is dat men vaak denkt zelf niets aan de oorzaken van stress te kunnen veranderen.

Vaak komt het er op neer om anders met die stress om te gaan. Dat kun je leren als je de dieperliggende oorzaken van die stress kent door te kijken naar de persoonsgebonden eigenschappen van elk individu, aldus Piedfort.

Schuldgevoel bij retail medewerkers

Uit de studie blijkt verder dat 2 op 3 retail medewerkers zo lang mogelijk blijven doorwerken omdat ze hun collega’s niet in de steek willen laten of hun werkgever niet willen teleurstellen.

Men gaat echt tot het uiterste en negeert lichamelijke signalen. Dat betekent dat mensen hun job echt graag doen. Het is dan bijzonder jammer dat deze mensen overwerkt raken en niet meer kunnen werken. Zeker als je weet dat het zo ver niet hoeft te komen.

Tips om werkstress op de werkvloer te verminderen

  1. Maak medewerkers bewust wat ongezonde werkstress is zodat men dit herkent.
  2. Geef als leidinggevende tips hoe men anders met stress kan omgaan.
  3. Maak een bedrijfscultuur op basis van steunen en weerbaarheid in plaats van druk.
  4. Ga op zoek naar dieperliggende oorzaken in de persoonsgebonden kenmeren van de werknemer.
  5. Meet bij medewerkers werkstress zodat je uitval door ziekte vermijdt. Gebruik sites als TestjeWerkStress.be.
Scroll naar top