gelukkig worden kun je leren

Gelukkig worden kun je leren

Gelukkig worden kun je leren. Echt waar. Door bewuster om te gaan met tijd, wat je doet en anders naar dingen te leren kijken, kun je gelukkiger in het leven staan.

Wat is de theorie van gelukkig worden kun je leren?

  1. Alle gebeurtenissen rondom ons krijgen betekenis door je gedachten. Al jouw ervaringen worden gekleurd door die gedachten. Jouw gedachten zijn de manieren waarop jij naar die werkelijkheid kijkt.
  2. Je zelfvertrouwen groeit door naar positieve gedachten, positieve ervaringen, competenties, evenementen te zoeken waar jij je goed bij voelde.
  3. Alles wat aandacht krijgt, groeit. Vandaar dat het beter is om meer aandacht te geven aan positieve dingen omdat dit in je hoofd veel groter wordt dan het is. Door aan iets positiefs te denken, prent je het ook opnieuw weer in.
  4. Als je weet wat je goed kunt en graag doet, ga je bewuster naar deze jobs zoeken en ga je ze ook meer zien. Tegelijk wordt het voor jou makkelijker om jezelf te verkopen. Dit is in tegenstelling tot werken zonder er bij na te denken. Hierdoor hangt alles van je werk en privé samen.
  5. Gelukkig worden is gedrag aanpassen. Dit vraagt tijd. Meestal 3 tot 6 maanden. Om te vermijden dat mensen opgeven of in oude gewoontes hervallen, is de hulp van een coach of loopbaanbegeleider van Algida zeer goed omdat je tijd vrij maakt om hieraan te werken. Tegelijk wijst je coach je op de valkuilen.

Zes oefeningen op gelukkiger worden

Omdat Algida zich toespitst op werkgeluk, vind je hieronder oefeningen die je doen nadenken over je werksituatie. Uiteraard kun je dit opentrekken naar je privéleven.

gelukkigophetwerkklein
  1. Vraag aan mensen rondom jou (collega’s, vrienden, kennissen, leidinggevenden, …): wat vind jij dat ik nu écht goed kan. Dit is om dingen te ontdekken waar je te weinig bij stil staat. Het zijn jouw blinde vlekken of talenten. Schrijf dit ook op.
  2. Vraag aan die mensen ook: wat zijn mijn verbeterpunten, zijn er dingen die ik minder goed kan/doe, of waar jullie je aan storen. Pak dit niet persoonlijk op, je vraagt dit om hieruit te leren.
  3. Schrijf positieve ervaringen op je werk van de laatste weken (activiteiten, gesprekken, sfeer, …). Alles wat jij meer dan 6 op 10 geeft.

4. Schrijf dagelijks op waar jij dankbaar voor bent of blij van wordt. Niet: ik ben dankbaar voor mijn kinderen. Maak dit concreet: ik ben dankbaar voor mijn kinderen want zij gaven mij vandaag een warm gevoel omdat ……… (anders blijft het te algemeen)

5. Zoek naar de rode draad. Waar word jij blij van? Schrap alle dingen die je niet graag doet en breid de dingen die je meer wil doen uit.

6. Aanvaard dat gelukkig worden een proces is. Het geluk is niet een einddoel, de weg op zich is het geluk. Met andere woorden: je mag je werkgeluk niet laten afhangen van een toekomstige onzekere situatie. Leer genieten van het mooie dat je elke dag doet.

Scroll naar top