Selecteer een pagina

5 tips voor meer geluk op het werk

Neem alleen gelukkige mensen aan. Het is 1 van de 5 tips voor meer geluk op het werk. Opmerkelijk is dat vers fruit of andere legale voordelen niet in het lijstje voorkomen. Dat zegt John Collins, directeur van Content Intercom.

 

5 maatregelen voor meer geluk op de werkvloer

Koop je met geld geluk? Neen, zo blijkt. Maar hoe zorg je er dan wel voor dat medewerkers graag komen werken? Coach Kjerulf geeft volgende tips mee voor meer geluk op het werk gebaseerd op zijn jarenlange ervaring.

1. Stimuleer kleine onverwachte dingen die deugd doen

Moedig mensen aan om kleine dingen belangeloos voor elkaar te doen. Een kopje koffie meebrengen zonder dat dit gevraagd moest worden bijvoorbeeld.
We krijgen een zeer aangenaam gevoel als een kleine attentie onverwacht komt. 

Het omgekeerde geldt uiteraard ook: doe zelf eens iets onverwachts voor je collega of baas. 

2. Werf alleen gelukkige mensen aan 

De achterliggende gedachte is dat je bijna alles aan iemand kunt aanleren. Maar het is verdraaid moeilijk om iemand geluk aan te leren.

3. Stop negatief gedrag direct
Roddelen, onbeschoftheid, onbeleefd zijn en alle andere negatieve dingen horen niet thuis op de werkvloer. Negatieve emoties zijn 3 keer meer aanstekelijk dan positieve. Je raakt ze dan ook zo snel mogelijk kwijt. 

Doe zelf niet mee aan roddelen of negatief gedrag. Vraag HR dat men medewerkers bewust maakt over de impact van negatief gedrag. 

4. Vier succes
Maak er een gewoonte van om elke vergadering of elke week te beginnen door iets te vieren op het werk.
Zo bouw je een cultuur van positivisme op. Zorg er voor dat iedereen zich betrokken kan voelen bij dit succes.

5. Vier ook fouten
Sta ook stil bij wat er mis gaat. Veroordeel niet maar vier wat je uit die fouten geleerd hebt of hoe je het in de toekomst anders kunt doen.
Je bouwt zo een cultuur op waar medewerkers voelen dat ze geen angst hoeven te hebben om een fout toe te geven.

 

Maakt een banaan echt het verschil?

Uiteraard zijn goede werkomstandigheden enorm belangrijk om medewerkers te motiveren. Veel bedrijven denken dan aan gratis fruit, massages op het werk of een abonnement op de fitness.

Overschat het belang van deze extra legale voordelen niet.

Iemand die op zijn werk niet gelukkig is, zal zich echt niet beter voelen omdat  hij van zijn werkgever een fitnessabonnement of een banaan krijgt.

Meestal ligt de oorzaak van het zich ongelukkig voelen veel dieper en is er meer aan de hand. Ga na de oorzaak op zoek.

 

Wees oprecht bezorgd bij ongelukkige medewerkers, zelfs al doen zij hun job goed

 

Collins gaat zelfs verder. Wie merkt dat een medewerker ongelukkig is, dient zich zorgen te maken, zelfs al doet deze persoon uitstekend zijn job.

Ongelukkige medewerkers zijn minder productief citeert hij uit een marktonderzoek.

En negatieve gevoelens verspreiden zich veel makkelijker op de werkvloer dan positieve. Kortom: negatief zijn, werkt enorm besmettelijk.

We zijn een derde van een dag op het werk. Als je dan ongelukkig bent, dan wordt dit echt een hel.

Iemand gelukkig leren zijn, is heel moeilijk aan te leren

Google kijkt al veel langer dan vandaag naar hoe mensen zich voelen bij de aanwerving van medewerkers.

Volgens de internetgigant kun je mensen bijna alles aanleren. Maar passie en geluk zit in de mens zelf en daar heb je als bedrijf veel minder vat op.

Ook vliegtuigmaatschappij Southwest Airlines werft uitsluitend mensen aan op basis van een positieve houding en traint hen op vaardigheden. Vind je van jezelf dat je qua competenties niet de beste match bent, speel dan volop de kaart van je positieve kijk op het leven. Straal en glimlach. Vertel tijdens je sollicitatiegesprek dat mensen met de juiste ingesteldheid bijna alles aangeleerd kunnen krijgen en dat Google vandaag uitsluitend op basis van gedrag mensen aanwerft.

Ikea, Lego, Oracle, … gebruiken betrokkenheid als bindmiddel

Alexander Kjerulf noemt zichzelf een Chief Happiness Officer en adviseerde Ikea, Lego, Oracle, Tata, and Pfizer over gelukkige medewerkers.

Hij onderstreept dat de betrokkenheid tot het werk een veel belangrijker bindmiddel is voor medewerkers dan extra legale voordelen.

Die betrokkenheid kun je vergroten door in te zetten op goede onderlinge relaties en het laten meedelen in resultaten.

Zijn advies is om alle medewerkers mee te laten ervaren dat zij bijdragen tot iets belangrijks. Elke medewerker draagt essentieel bij tot een groter geheel.

 

Betrokkenheid als sleutel tot succes

Personeel gelukkig maken in zijn job heeft met andere woorden niets met geld of extra legale voordelen te maken.

Het begint met mensen te laten voelen dat iedereen belangrijk is voor het resultaat van de onderneming.

Ontdek de onduidelijke en verborgen mechanismen

van recrutering, cv’s, rare werkgeverslogica en eigen verlangens

voor een betere job … met Algida Loopbaanbegeleiding