ik zit hier niet graag

Als je niet tegen je baas durft zeggen: ik zit hier niet graag

Is het de taak van de werknemer om aan te geven dat men ongelukkig is op het werk of moet de werkgever het maar zien? Dat is de vraag die veel werknemers zich stellen.

Dat mijn baas dat niet ziet. Hij reageert niet eens. Hij waardeert me niet

Helaas verbergen medewerkers nog al te vaak goed als ze op het werk ongelukkig zijn. Er kunnen tientallen redenen waarom men er niet voor uit durft te komen.

  1. Ik heb dit al zo vaak gezegd
  2. Mijn baas trekt zich dat niet aan
  3. Ik heb de moed ondertussen op gegeven
  4. Ik krijg dat niet verkocht

Tegelijk wil de werknemer vaak wel iets aan de situatie veranderen. Men laat wel eens vage ballonnetjes op waaruit kan blijken dat men eigenlijk niet zo tevreden is maar door de drukte van elke dag worden deze door de werkgever meestal genegeerd.

 

happyindex rode en groene tijd

 

Ik zit hier niet graag. Opvolging werk(on)geluk via online tool Happy Index.be

In deze situaties kunnen tools zoals Happyindex.be helpen. Als werknemer hou je dan bij wanneer en hoe vaak je jezelf ergert op het werk. Dit wordt dan uitgedrukt in rode tijd. De rode tijd staat voor stress, gebrek aan werkplezier en frustraties. De groene tijd zijn leuke momenten. Zo heb je al direct een goed aanknopingspunt voor een gesprek.

Wie dit goed invult en een goede personeelsverantwoordelijke heeft, zal op basis van de antwoorden van de werknemer gemakkelijker proactief kunnen ingrijpen.

Meestal staat men ook versteld hoe eenvoudig oplossingen kunnen zijn zonder dat dit grote gevolgen hoeft te hebben op de werking van de ganse organisatie, zonder dat men van job hoeft te veranderen en zonder dat men dure opleidingen hoeft te gaan volgen.

Geen enkele baas wil ongelukkige medewerkers

Werkgevers willen vooral blije en gelukkige medewerkers. Wie ongelukkig is, straalt dit immers uit. Wanneer de negativiteit aanhoudt, verhoogt de kans op stress en burn-out. Ook dat is voor niemand goed.

De overheid en professionele hulpverleners roepen daarom zowel werknemers als werkgevers op om werk te maken van werknemerstevredenheid. Zo kunnen werknemers die ongelukkig zijn op het werk loopbaanbegeleiding volgen bij een onafhankelijke coach. Het einddoel van de loopbaanbegeleiding hoeft niet altijd van job veranderen te zijn.

In de meeste gevallen gaan werknemers anders naar hun job kijken en worden ze assertiever zodat ze makkelijker op een vriendelijke manier durven uiten wat hen stoort waardoor hun werkgever ineens wel oren heeft naar hun verzuchtingen.

Is dit herkenbaar voor jou en wil je hier iets aan doen, neem dan contact op met Michel via 0486 329 020 of mail

 

Scroll naar top